Superbelfrzy

Społeczność eduzmieniaczy

PUZZLE na lekcji

13 komentarzy


 Gerd Altmann/ pixelio.de

Tak sobie myślę, że Puzzle to chyba zna każdy.

Dla mnie są wspomnieniem dzieciństwa i hobby, które pozostało do dziś. Od kiedy pamiętam uwielbiałam układać poszczególne elementy,  które dzięki mnie powoli zaczynały tworzyć  upragniony obrazek. Prawdziwym wyzwaniem stawały się oczywiście te zestawy składające się z 1000 elementów, a dopasowanie ostatniego elementu powodowało, że byłam z siebie naprawdę dumna.

Większość dzieci lubi układać puzzle – kluczem do zmotywowania jest oczywiście obrazek. Jeśli będzie szary i jeszcze na dodatek będzie przedstawiał najbardziej znienawidzoną postać z bajki to układanka pozostanie nietknięta. Ale, jeśli pojawi się na nim najnowszy model lalki Winx albo ulubiony piłkarz – wówczas na efekty nie musimy długo czekać.

Gdy natrafiłam w sieci na program umożliwiający układanie puzzli online , od razu wiedziałam, że jest to świetne narzędzie, któro może uatrakcyjnić nauczanie.

Polecam dwa programy online:

1)   http://www.flash-gear.com/puzzle/  – szybko i sprawnie, bez logowania, bez haseł, wstawiamy zdjęcie z własnych zasobów, wybieramy rozmiar puzzli i działamy!

2)  http://www.jigsawplanet.com – program oferuje nam więcej funkcji niż poprzedni, nie tylko możemy wybrać format puzzli, ale także ilość elementów.  Dodatkową atrakcją jest czasomierz  oraz możliwość wybrania tła . Można się zalogować , ale nie jest to konieczne, aby umieścić puzzle na stronie lub blogu.

Ale przejdźmy do konkretów:  jak można wykorzystać PUZZLE na lekcji języka obcego, biologii, geografii czy też historii?

A można i mam nawet kilka propozycji!

Możemy sami przygotować jakiś obrazek związany tematycznie z lekcją, a następnie wykorzystać puzzle online do połączenia zabawy z nauką. Czyli ? Jeśli możemy mieć zajęcia akurat w sali komputerowej , wówczas robimy krótki przerywnik , udostępniamy uczniom link z wcześniej przygotowanym przez nas PUZZLE i robimy rozgrywki – kto szybciej odczyta hasło znajdujące się na obrazku ten zdobywa punkty z aktywności – oczywiście możemy nieco utrudnić zdanie i prosić jeszcze o przetłumaczenie danego słowa, zwrotu, zdania na język polski  lub z ułożenia zdań z podanych na obrazku wyrazów. Na lekcji historii na tym obrazku mogą się znaleźć na przykład daty albo wizerunki królów – pomysłów jest tysiące. Chodzi o to, aby wprowadzić element zaskoczenia, frajdy, a przy okazji nauki. Nie każdy, podobnie jak ja,  ma jednak możliwość prowadzenia lekcji w sali komputerowej,  dlatego też możemy wykorzystać PUZZLE jako zadanie domowe obowiązkowe lub tylko dla chętnych, wtedy obrazek może mieć w sobie ukryte polecenie, które uczeń ma wykonać. Każdy uczeń może także otrzymać inny link z innym obrazkiem 😉

Takie zadanie z wykorzystaniem PUZZLE może mieć też wiele etapów, np.

język obcy:  (obrazek przedstawiający piknik rodzinny w parku)

1) ułóż układankę,

2) następnie podaj 5 wyrazów kojarzących się z tym obrazkiem,

3) wybierz dwa wyrazy spośród podanych pięciu i ułóż z nimi zdania.

historia:  (obrazek przedstawiający różne daty)

1) ułóż układankę

2) ułóż daty w porządku chronologicznym

3) wybierz 3 daty i dopisz wydarzenia

Naprawdę pomysłów jest sporo, a dzięki temu uczniowie na pewno chętniej zasiądą do pracy domowej w takiej formie, niż  tradycyjnie w formie pisemnej w zeszycie przedmiotowym lub na kartce.

Czekam na propozycje zastosowania PUZZLI na Waszych lekcjach;)

Advertisements

13 thoughts on “PUZZLE na lekcji

  1. Brawo ! Żadna formatka, konkretnie i pięknie opisane wykorzystanie narzędzia na różnych przedmiotach. Narzedzie proste i szybkie do zrobienia, satysfakcja natychmiastowa uczniów w różnym wieku. W eTwinningu przygotowujemy puzzle z obrazka, który dostaliśmy od partnerów, albo przygotowujemy puzzle np ze zdjęcia naszej klasy/grupy. Oglądanie zdjęcia wyslanego mailem jest banalne. A jako zadanie jest wyzwaniem. Uczę dzieci małe. Marta, super poczatek.

  2. Dziękuję za podpowiedź, wykorzystam to na lekcji matematyki z moimi klasami. Marto, bardzo mi się podoba Twój pomysł.
    Pozdrawiam.

  3. Dziękuję dziewczyny, podzielcie się także swoimi pomysłami o opiszcie swoje doświadczenia i efekty 😉

  4. Na Learningapps.org jest wariant takiego puzzlowatego ćwiczenia. Przy okazji uczniowie ćwiczą np porządkowanie czegoś w zbiory – w moim przykładzie (język niemiecki) wybierają spośród podanych rzeczowników nazwy rzek, miasta, produkty spożywcze itd. Po skończonym zadaniu odsłania się obrazek – z tym można dalej coś zrobić.
    Mam nadzieję, że można to zobaczyć:
    http://learningapps.org/display?v=ef95uh0c

    • Tak , świetny pomysł! Learningapps to w ogóle studnia interakcji bez dna;) i myślę, że to jest temat na odrębny wpis 😉

  5. Dzisiaj na kółku informatycznym uczniowie klas IV – VI, tworzyli własne puzzle i byli zachwyceni. Chwalili się również innym koleżankom i kolegom, że oni umieją nie tylko układać puzzle, ale sami je tworzą. Byli z siebie dumni 🙂
    Również na moim blogu umieściłam link do puzzli, które należało ułożyć, aby sprawdzić odpowiedź lub uzyskać podpowiedź do zadania.
    Widziałam, że niektórzy wstawili linki z puzzlami do ułożenia na blogach, które prowadzą.

    Dzięki!

  6. Puzzle, które zrobili moi trzecioklasiści wykorzystując pobrane z netu zdjęcia herbów polskich miast, były świetnym podsumowaniem dziennego tematu „Z wizytą w najstarszych polskich miastach.” Był fan i nauka równocześnie. 🙂

  7. Super pomysł, od razu podchwyciłam i zastosowałam jako podsumowanie lekcji przyrody w klasie 5 o krajobrazach pobrzeży Polski. Dzieciaki układały puzzle i rozpoznawały charakterystyczne cechy krajobrazu. Mam zamiar pobawić się z nimi jeszcze, bo chętnie robią to teraz sami. Może wykorzystam do tego szkolną pocztę w Office 365, którą od niedawna testuję, żeby przesyłały sobie linki do zrobionych puzzli.
    Marta, podrzucaj więcej takich stronek. Brawo!

  8. I absolutely love your weblog and find the majority of
    your postings to be well researched.
    Would you offer the option for guest contributers to write content for your
    website? I would love the opportunity to write on topics related to the content that you write on here.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s