Superbelfrzy

Społeczność eduzmieniaczy

Z angielskim w świecie hobbitów

Dodaj komentarz


Jeśli obejrzeliście wchodzącego właśnie na ekrany polskich kin „Hobbita” w reżyserii Petera Jacksona, to zapewne znacie też (lub wkrótce poznacie) książkę J.R.R. Tolkiena pod tym samym tytułem. Przygody walecznego Bilbo Bagginsa, a także stworzony przez Tolkiena, pełen magii i niezwykłych postaci świat – Śródziemie – dają milionom fanów na całym świecie możliwość ucieczki w świat wyobraźni, gdzie znajdują odpoczynek od pełnego stresów i napięć świata rzeczywistego.
Image
Okazuje się, że popularność historii ze świata Śródziemia można doskonale wykorzystać także w klasie – choćby na lekcji języka angielskiego. Właśnie dlatego oddajemy w Wasze ręce gotowy scenariusz uproszczonej sesji RPG (gry fabularnej), którą poprowadzić mogą w czasie lekcji także nauczyciele nie mający wcześniej doświadczenia w tego typu rozgrywkach. Wystarczy tylko postępować zgodnie z instrukcjami zawartymi w scenariuszu. Scenariusz ten nosi tytuł „Ancient Evil” i jest autorskim pomysłem, opartym na rasach Śródziemia i wykorzystującym niektóre lokacje z „Hobbita”, ale opowiadającym zupełnie inną historię. Materiały do lekcji, udostępnione na licencji Creative Commons, a zatem jako otwarte zasoby edukacyjne, zawierają: scenariusz przygody dla nauczyciela (Mistrza Gry), opisy postaci graczy, opisy postaci niezależnych (tzw. NPC) wraz z poleceniami, mapę.

 Ancient Evil Lesson Scenario – pobierz

Dlaczego warto spróbować?  Wprowadzenie do klasy elementów gier to jedno z założeń zyskującej coraz większą popularność gryfikacji, która pomaga w znacznym stopniu zwiększać motywację uczniów do aktywnego udziału w zajęciach. Przygotowane „questy”, czyli misje, wymuszają autentyczną wymianę zdań pomiędzy członkami drużyny, a także promują działanie zespołowe. Język angielski jest używany przez uczestników „wyprawy” w sposób naturalny – scenariusz porusza m.in. takie zagadnienia jak robienie zakupów, negocjowanie z napotkanymi postaciami czy dyskusja o sprzęcie potrzebnym do wyprawy.

Do sprawności (językowych i pozajęzykowych), doskonalonych podczas takiej sesji fabularnej jak zaproponowana, należą: rozumienie słuchania i czytania, zadawanie pytań, negocjacja znaczeń słów, postępowanie zgodnie ze wskazówkami, kreatywność i wyobraźnia, współpraca w grupie, rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji. I jeszcze jedno – to jest naprawdę piekielnie wciągające.
Image
Warto tworzyć własne scenariusze – można je osadzić w innych „światach” – futurystycznym lub post-apokaliptycznym sci-fi, świecie westernu, czy świecie Gwiezdnych Wojen. Granice wyznacza tylko fantazja twórcy i zainteresowania jego uczniów.

Scenariusz przygotował Marcin Zaród, nauczyciel języka angielskiego w V Liceum Ogólnokształcącym im. Janusza Korczaka w Tarnowie, tłumacz gier komputerowych (w tym także opartych na świecie Śródziemia) i fan Tolkiena oraz Gwiezdnych Wojen. Autorem ilustracji postaci jest Albert Puła, uczeń klasy drugiej o profilu informatyczno-matematycznym tegoż liceum.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s