Superbelfrzy

Społeczność eduzmieniaczy

Drama na fb c.d.-scenariusz

1 komentarz


Scenariusz/instrukcja lekcji metodą

„Drama na facebook’u”

Temat projektu: Warto było umierać? Zrywy narodowowyzwoleńcze w XIXw.

Wprowadzenie:

W XIX w. naszą już brutalnie dziejowo doświadczoną ojczyznę, spotkał los utraty niepodległości na długie 123 lata zaborów, uzależnienia i zniewolenia przez Królestwo Pruskie, Cesarstwo Austriackie, Cesarstwo Rosyjskie. Losy naszego narodu splotły się z dziejowymi przemianami epoki napoleońskiej, czasów Świętego Przymierza, Wiosny Ludów oraz budzenia się nowoczesnych poglądów społecznych jak naród, liberalizm… W kulturze XIX w. zapanował romantyzm …młodości dodaj mi skrzydła…, „Czucie i wiara silniej mówi do mnie niż mędrca szkiełko i oko”. Żyli tam ludzie, twór dorobku czasów króla Stasia, wykuci jak stal w bitwach rozbiorowych, legionach, wojnach napoleońskich, ludzie dumni, jak na te czasy starannie wykształceni, honorowi, a przede wszystkim miłujący ojczyznę. Gorliwi patrioci i ciemiężyciele chłopstwa, reprezentanci stanu szlacheckiego ale czy narodu. Ci ludzie często niewiele starsi od Ciebie wzniecali, organizowali opozycję tajną i jawną, przeciw decyzjom państw rozbiorowych, a w końcu wzniecali powstania narodowe, listopadowe, krakowskie, styczniowe i mniejsze zrywy, zamachy zbrojne. Ludzie Ci organizowali poza granicami państwa niezależne instytucje władzy, pełnili rolę emisariuszy tj. tajnych wysłanników do okupowanego kraju. Niestety wszystkie powstania zakończyły się klęską, a liczby ofiar szły w dziesiątki tysięcy, a z pewnością i w setki przez cały XIX wiek. Czy ich olbrzymia ofiara, ofiara poniesiona przez naród (ofiary cywilne), ludzi młodych, pięknych w umyśle, sercu i duszy, była koniecznością, etapem utrzymania polskości, języka, kultury, trwania państwa? Czy ofiarą „choroby” młodego umysłu, który nie uznaje niemożliwości, a zdrowy rozsądek chowa pod gorejącym sercem? Wariactwem o niemożliwym pozytywnym zakończeniu?, nielogiczną decyzją wobec potęgi państw zaborowych. Może brakiem porozumienia miedzy szlachta i chłopstwem, młodymi i starymi, konserwatystami i ewolucjonistami? Stworzymy razem odpowiedz na pytania kluczowe: Czy ta ofiara była zasadna? Dlaczego nie było tak, jak być powinno, dlaczego przegraliśmy? Czy dobrze, że walczyliśmy? Porozmawiajmy o tym na facebook’u, opowiecie o tym mi oraz innym. Poszukamy wspólnych refleksji.

 CELE

  • problemowe ujęcie dziejów naszego państwa pod zaborami
  • analiza wydarzeń przez pryzmat postaci historycznych
  • symulacja procesu historycznego

 Zadanie:

Czas trwania 11.03-04.04.2013r. (do modyfikacji)

Miejsce: Facebook

Aktorzy: nauczyciel/supermoderator, uczniowie/postaci historyczne

Ramy chronologiczne: rok 1815 do końca XIX w.

 Realizacja tematu: Warto było umierać? Zrywy narodowowyzwoleńcze w XIXw. metodą dramy na facebook’u,

 Przebieg.

  1. Stwórz profil na facebook’u przydzielonej Tobie postaci historycznej z okresu powstań narodowowyzwoleńczych, których życiorysy często obejmowały prawie cały wiek, jak choćby książę Jerzy Czartoryski. A następnie ten profil:
  • rozwijaj, wzbogacając o zdjęcia, ciekawe informacje, linki do stron
  • korzystaj z narzędzi WEB 2.0, (dostępne w źródłach, szukaj również samodzielnie)
  • stwórz awatara, który krótko przedstawi twoją postać
  • możesz tworzyć grupy skupiające postacie z podobnego wydarzenia/okresu
  • przestrzegaj netykiety
  1. Aktywnie komentuj, dodawaj posty na stronie projektu związane z twoja postacią ale i nie uciekaj od pytań kluczowych, prowadź dyskusję, wyrażaj swoje zdanie:

– dodawaj informacje o postaci, wydarzeniach

– podawaj ciekawe strony

– wykonuj zadania z darmowymi narzędziami w sieci (linki w źródłach, ale oczywiście możecie sami poszukiwać) i dołączaj efekty swojej pracy do profilu oraz na stronie fb

– szukaj ciekawostek, informacji kontrowersyjnych

– źródeł poszukuj w sieci ale i w każdym innym miejscu

– wysoce punktowane będą działania w terenie, potwierdzone dokumentacją foto/video (ale i audio, np. podcast) i opublikowane w sieci – ogólnie forma i technika dowolna

– wysoce punktowane będą działania

3. Na stronie projektu musisz pojawić się nie rzadziej niż trzy razy w tygodniu

4. Pamiętaj o podawaniu źródła informacji

5. Pamiętaj oczekujemy twojej odpowiedzi na postawione pytania!

6. Dyskusja musi opierać się o wiedzę na temat wydarzeń i postaw danej postaci.

Ocenianie (ewaluacja)

Oceniania będzie odbywać sią za pomocą otrzymywanych sprawności, przedstawionych za pomocą medali. Medale będę przyznawał sam jaki i wy możecie oceniać siebie sami:

  1. Oceniana będzie statystyka posta –medal częstoumilacza, waga 30 pkt
  2. Medale za sprawności:

biografa (za informacje o postaci) waga 30 pkt

tropiciela (wyszukiwanie ciekawych informacji) waga 30 pkt

programisty (za wykorzystywanie darmowych aplikacji internetowych, za każdą 10 pkt, jednak nie więcej niż 50 pkt) waga 50 pkt

faktografa (za jakość informacji faktograficznych, wydarzenia, opisy itp.) waga 20 pkt

aktywisty (za aktywność na stronie) waga 30 pkt

batalisty (za ciekawe informacje o tematyce wojennej) waga 10 pkt

order śmiechu (za zabawną formę wpisów) waga 10 pkt

aktora (ze symulacje postaci, odgrywanie przypisanej roli) waga 20 pkt

dziennikarza (za najlepsze opinie i analizy procesu historycznego) waga 20 pkt

turysty (za realizacje zewnętrzne, ślady w okolicy po opisywanych wydarzeniach, wyjścia w teren) 40 pkt

bibliotekarza (za wykorzystywanie wiedzy z poza sieci, pamiętać o podaniu źródła 10 pkt za każde źródło nie więcej niż 50) waga 50 pkt

odkrywcy (odkrywanie rzeczy nowych) waga 40 pkt

związkowca (za tworzenie i udział w grupie stworzonej dla wydarzenia) 40 pkt

 14 medali na trzech poziomach

Co dwa tygodnie otrzymacie odpowiednią ocenę z projektu, jeden medal można otrzymać dwa razy i uzyskać przypisaną mu liczbę punktów (jednak raz na dwa tygodnie). Medale będziecie zamieszczali w albumie nagroda 1  i nagroda 2 w zdjęciach na profilu. Medale zostaną do Was wysłane przez moderatora i informację o tym umieścicie we wpisie na stronie. Medale będą przydzielane na bieżąco.

WAŻNE

Jeżeli uważacie, że należy wam się określony medal, proszę umieścić taki wpis na profilu moderatora! (analogia do wpisów/informacji umieszczanych z różnych gier na fb. Np. ubiegam się o medal biliotekarza)

 

Za niezaliczenie lub zaliczenie odpowiedniego poziomu uzyskuje się odpowiednią ocenę (możliwe różne scenariusze)

 

 

działacz 150-200 pkt

Profesjonalista 210-350 pkt

Ekspert min 360 pkt

Tydzień I -II

minimum 5 medali

minimum 8 medali

minimum 12 medali

Tydzień III- IV

minimum 5 medali

minimum 8 medali

minimum 12 medali

 

Bonus

Za każdy medal poza minimum otrzymasz dodatkowe punkty 10 pkt za każdy (poza punktami już do medalu przypisanymi. Osoby z największymi liczbami punktów otrzymają nagrodę w postaci dodatkowej oceny za każdy tydzień

 Punkty zostaną wpisywane pod adresem

Tabela punktów

Każdy na bieżąco może je sprawdzać i samodzielnie podliczać

Zakończenie

 Na zakończenie projektu odbędzie się debata otwarta, poprzedzona ankietą. W trakcie debaty zaprezentowany zostanie przebieg działań i refleksje uczestników. W drugiej części nastąpi podział na zespoły i stworzymy materiał metodą booksprint, według przygotowanego spisu treści i bazując oczywiście na materiałach wypracowanych w projekcie.

 

 Przykładowy medaluŚMIECHU 10 PKT (374x388)










Advertisements

One thought on “Drama na fb c.d.-scenariusz

  1. DJ spins out on Saturday nights. * Team answer
    sheets – Basically a grid lined A4 type sheet with answer write in numbered boxes and a line on
    top for the team name. The Bull’s Head Pub, Bangkok.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s